Nieuws

Dag van de Bellettrie: een verslag

12 december 2017

Jan Hilbers, de directeur van de Auteursbond heet het publiek welkom op deze ‘Dag van de Bellettrie’, waar vijf auteurs spreken over hun schrijverschap en in dialoog gaan met het publiek. ‘s Middags worden in de bovenzaal de Charlotte Köhlerprijs en het-stipendium uitgereikt.   Ellen Deckwitz presenteert de middag.

Marcel van Driel

Is een veelzijdig schrijver van jeugdboeken. Naast o.a. Billy de Kip en de serie Superhelden.nl schreef hij ook non-fictieboeken, o.a. Waanzinnige plannen – en hoe ze te realiseren.

Marcel vertelt over hoe hij zijn schrijfroutine weer probeerde op te pakken na een burn-out. Zijn motto: Kies om je niet te laten onderbreken of afleiden tijdens je werk. Hij schrijft nu iedere dag vier uur aan een stuk, zonder afleiding. Schieten er gedachten door zijn hoofd? Dan schrijft hij die op zijn ‘niet-nu-lijst’. Omdat Marcel ADHD heeft, heeft hij geleerd zijn schrijfroutine zorgvuldig op te bouwen. Zijn tips: Kies voor rust, in plaats van drukte. Bouw een routine op van elke dag schrijven en durf je ook te vervelen.

Marieke Nijkamp

Haar debuutroman This Is Where It Ends stond ruim zestig weken in de New York Times bestsellerlijst. Haar tweede boek Before I Let Go (Voor ik je loslaat) staat op punt van verschijnen.

Marieke bewandelde een andere weg dan de gemiddelde Nederlandse schrijver. Ze schreef in het Engels, kwam eerst in Amerika op de bestsellerlijst terecht. Daarna werd haar werk vertaald voor de Nederlandse markt. In Amerika werkt Marieke met een literair agent. Haar agent is haar partner in het publiceren en haar uitgever is haar partner in creativiteit. Ze heeft geleerd om te gaan met kritiek op haar werk. Een antwoord aan haar uitgever begint met de woorden ‘ja, en…’ Dat helpt haar om niet meteen ‘nee’ te  zeggen als er bijvoorbeeld een voorstel gedaan wordt haar verhaal te veranderen. En ze vraagt eerst altijd: ‘waarom’. Meteen ‘nee’ zeggen is funest voor de creativiteit. Haar uitgever wil net als zij dat haar boek slaagt.

Mustafa Stitou

Publiceerde vier dichtbundels, waaronder Varkensroze ansichten en Tempel. Zijn werk werd meerdere malen bekroond, onder andere met de VSB Poëzieprijs.

Mustafa werd deze middag gevraagd om iets te vertellen over hoe je je artistiek ontwikkelt. Hij beantwoordt deze vraag door een gedicht voor te dragen. Punten die hij daarin benoemt, zijn o.a.: Zing het onzegbare, negeer de anderen, vergeet de markt, wijs stereotypen de deur, schep orde in de chaos, betover, laat los, verveel je, leer van de kleintjes en leer van de groten en lees.

Alma Mathijsen

Is schrijver van zes toneelstukken, een verhalenbundel en twee romans. Daarnaast publiceert ze in het NRCHet ParoolDAS MAGAZINVrij Nederland en trad ze op bij o.a. Crossing Border.

Voor de vraag ‘Hoe moet je een boek promoten?’ heeft Alma een middag gespendeerd op het wereldwijde web. Daar vond zij honderden websites die tips geven over hoe je je boek onder de aandacht kan brengen. Twee tips kwam ze veelvuldig tegen:

Tip 1: Haak in op de actualiteit. Alma zelf houdt zich zo min mogelijk bezig met de actualiteit. Lezers zijn niet gek, als een schrijver de actualiteit slechts als middel gebruikt om beter te verkopen, hebben ze dat feilloos door.

Tip 2: Social media is Key! Een schrijver moet sociaal digitaal worden, voor de promotie van zijn boeken. De tip van Alma: Plaats wat je leuk vindt, laat zien wie je bent en vergroot dat uit. Als je social media niet leuk vindt, doe het dan niet. Andere gebruikers ruiken het als je het alleen als middel gebruikt om reclame te maken.

Alma concludeert dat het belangrijkste blijft dat boeken eerst heel goed geschreven worden. De enige tip die Alma wel opvolgt komt van David Sedaris: ‘Write thank-you notes.’

Gideon Samson

Werd op 25-jarige leeftijd met Ziek de jongste winnaar van een Zilveren Griffel ooit. Met het onthutsende jeugdboek Zwarte zwaan rekende hij af met het cliché van het onschuldige kind.

Gideon vertelt dat hij als kind een innerlijke drang had tot voetballen. Tegenwoordig is zijn innerlijke drive verlegd naar het schrijven. Gideon beschrijft zichzelf als een man vol reserves, twijfels en angsten, die neigt naar cultuurpessimisme. Hij schrijft heel intuïtief. Zijn twijfels en gedachtes over het leven komen terug in ongecontroleerde schrijfsessies. Zijn boeken gaan daardoor vooral over hemzelf. De vraag over wat hij met zijn werk bedoelt, vindt hij lastig. Gideon ziet zijn boeken als een pleidooi voor nuance en zelf nadenken.

Schrijven vanuit een innerlijke noodzaak maakt Gideon een gelukkiger en leuker mens. Toch denkt hij niet dat hij zijn innerlijke drive ook echt nodig heeft om iets goeds te kunnen maken. Bij werk in opdracht ontbreekt die drive. Toch kan hij dat goed.

Kunstenaars hoeven niet te wachten op het heilige vuur van de inspiratie, want schrijven is oefenen en oefening baart kunst. Dus moet een schrijver arbeid verrichten, meters maken, fouten durven maken en zichzelf verrassen.

Rouleren langs de tafels

Na een korte pauze stuurt Ellen Deckwitz de schrijvers naar de tafels om te rouleren en in gesprek te gaan met het publiek over het schrijfproces, de innerlijke noodzaak, schrijftalent, routines en het waarom van schrijven in het Engels.

Charlotte Köhler prijs en -stipendium

Maria Vlaar, voorzitter van de Auteursbond, reikte ’s middags het Charlotte Köhler Stipendium 2017 uit aan jeugdboekenschrijfster Enne Koens. De Charlotte Köhlerprijs voor poëzie ging naar Alfred schaffer voor zijn bundel Mens dier ding.

Verslag: Tanja de Jonge

Foto’s: Inigo Garayo